Far Cry 1.3
Jakość Very High, woda ultra high
Research Timedemo

Najbardziej zaawansowana graficznie gra na rynku. Wykorzystuje shadery w
wersji 2.0 i 3.0
  
Praktycznie dopiero w 1600x1200 jest wzrost wydajności, szczególnie w
układzie 2x6800.
FSAAx4 i filtrowanie anizotropowe x8
  
Włączenie cukierków uwypukla wydajność SLI, szczególnie moc wyciskana jest w
1600x1200. Układ 2x6600GT sprawuje się jednak słabiej niż pojedynczy 6800GT,
a 2x6800 podobnie do 6800 Ultra.
Doom 3
Jakość Very High, timedemo

Najbardziej wymagający engine OpenGL
  
Im wyżej tym lepiej. W Doomie 3 układy SLI sprawują się dość dobrze.
2x6600GT wyprzedza 6800GT.
FSAAx4
  
Włączenie upiększaczy ekranu zmusza układy SLI do wysiłku. Mimo to radzą
sobie bardzo dobrze.
Half Life 2
Jakość High, at_canals_08

  
W 1024x768 praktycznie wszystkie karty pracują na maksimum wydajności
procesora. SLI nieco go obciążą stąd też nieco niższe wyniki. Całkiem dobrze
radzą sobie układy 2x6600GT i 2x6800.
FSAAx4, filtrowanie anizotropowe x16
  
Half Life 2 nie należy do zbyt wymagających silników. Wystarczy popatrzeć na
wyniki najmocniejszych układów SLI w 1280x1024 i porównać do tej samej
rozdzielczości z cukierkami. Różnice praktycznie nieodczuwalny. Dopiero
1600x1200 AAx4, AFx16 wyciska moc ze SLI. Największe korzyści odnosi układ
2x6800.
Podkręcanie
Czy SLI można podkręcać ? Oczywiście, że tak. A robi się to dokładnie tak
samo jak z jedną kartą, przy czym tutaj równocześnie podkręcają się dwie
karty, a cały układ SLI pozwoli wycisnąć tyle ile gorzej podkręcająca się
karta.
Ile się udało i co to dało
- 6600 GT SLI z 500/1000MHz do 520/1100MHz
- Gigabyte 3D1 z 500/1150MHz do 530/1190MHz
- 6800 SLI z 325/600MHz do 415/880MHz, a to nie jest wszystko. MSI ma
dość słabe chłodzenie rdzenia i powyżej zaczyna się sypać. Leadtek pracuje
aż do 470/880MHz !
- 6800 GT SLI z 350/1000MHz do 390/1100MHz
- 6800 Ultra SLI z 425/1100MHz do 450/1200MHz

Praktycznie sens podkręcania jest tylko w przypadku modelu GeForce 6800.
Kryje się tam ogromna niewykorzystana moc zbliżająca się wydajnością do
2x6800GT, a mając drugą kartę Leadteka mogłaby być nawet większa. Przyrost
mocy z 6800 SLI po podkręceniu, względem jednej karty, dał aż 135%.

Granica 10000 przekroczona :)
Podsumowanie
Podsumowanie jest niezwykle utrudnione, a to z tego względu, że dostępność
kart z serii 6800 na PCI-E jest znikoma, a ceny towaru którego nie ma są
zawyżone i bardzo różnią się między sklepami. Docelowo wersje PCI-E nie
powinny kosztować więcej niż AGP.
I tak:
- Sparkle 6600 GT: 750 zł
- GeForce 6800: 1250 zł (docelowo ok. 1100 zł)
- GeForce 6800 GT: 1750 zł (docelowo ok. 1500 zł)
- GeForce 6800 Ultra: 2200 zł (docelowo 1999 zł)
- Gigabyte 3D1: 2099 zł (w tym płyta główna za 700 zł)
GeForce 6800 Ultra SLI - najwydajniejsze rozwiązanie za ogromne
pieniądze, a więc i najmniej opłacalne. Moc tych kart ciężko będzie
wykorzystać w tym roku, a wraz z pojawieniem się mocniejszych procesorów
układ ten będzie zyskiwał na wydajności. Obecne gry nawet w 1600x1200 przy
zastosowaniu FSAAx4 i AFx16 chodzą super płynnie.
GeForce 6800 GT SLI - rozwiązanie równie wydajne jak poprzednie, a
jednocześnie dużo tańsze i przez to bardziej opłacalne. Również cierpi z
powodu "słabych" procesorów i z czasem będzie zyskiwać na wydajności.
GeForce 6800 SLI - chyba najciekawszy wariant SLI. Cenowo poziom
trochę ponad GeForce'a 6800 Ultra ale i wydajnościowo też. 24 potoki
renderujące jeżdżą tu jednak na hamulcu, którym jest bardzo niskie
taktowanie układu i rdzenia w stosunku do ich możliwości. Po podkręceniu
wydajność układu wzrasta nawet o 30% i zbliża się do tego co prezentuje
2x6800GT. Także i tu lepszy procesor da jeszcze wzrost wydajności.
GeForce 6600 GT - prawdopodobnie najbardziej popularny układ SLI ze
względu na dużą dostępność kart i najniższy koszt budowy. Jego wydajność
mieści się gdzieś pomiędzy GeForcem 6800 i 6800GT, a w niektórych grach
przekracza nawet 6800 Ultra. Sens budowania go przy kosztach zbliżonych do
pojedynczej karty GeForce 6800GT jest jednak wątpliwy. Warto natomiast
polować na różnego rodzaju akcje promocyjne, w których przy zakupie płyty
głównej SLI i GeForce'a 6600GT, drugą kartę 6600GT można pozyskać za jedyne
100 zł.
Gigabyte 3D1 - Najtańszy wariant SLI, a przez zastosowanie lepszych
pamięci także nieco bardziej wydajny od dwóch kart GeForce 6600GT. Problem w
tym, że praktycznie blokuje nam możliwość dalszej rozbudowy. Jest to niszowe
rozwiązanie. Jego popularność mogłaby zwiększyć niższa cena.
SLI ogólnie
O ile układy 2x6600GT, 3D1 czy 2x6800 możemy zaliczyć do segmentu High-end,
o tyle, 2x6800GT i 2x6800 Ultra to dla zdecydowanej większości z nas już
czysta abstrakcja, zarówno cenowa jak i wydajnościowa. Jest wielce
prawdopodobne, że te dwa układy SLI będą w stanie powalczyć z nadchodzącymi
24-ro potokowymi konstrukcjami w postaci ATI R520 czy NV48.
Używanie kart SLI bez technik upiększających obraz (FSAA/AF) praktycznie nie
ma senu. Dzisiejsze gry są zbyt mało wymagające dla takich potworów. Również
najmocniejsze dziś procesory oferują za małą wydajność aby pobudzić SLI z
najmocniejszych kart do pracy na najwyższych obrotach.
Miłym zaskoczeniem jest całkowicie bezproblemowa praca SLI. Kompletnie
żadnych problemów, przekłamań w grafice czy zawieszeń systemu. Także ze
wsparciem nowych gier dla SLI nie ma problemów. Aktualnie wyciekające wersje
beta posiadają coraz większą ilość gotowych profili nawet dla gier, które
swą premierę miały kilkanaście dni temu.
Nie sprawdził się czarny scenariusz mówiący o potrzebie stosowania
niesamowicie mocnych zasilaczy. Potrzebne są jednak te, spełniające standard
ATX 2.1, posiadające wzmocnioną linię 12V i złącze PCI-Express.
Według mnie, w tej chwili jedynym układem SLI nad budową którego warto się
zastanowić i który mogę śmiało rekomendować jest 2xGeForce 6800. Możemy z
niego wycisnąć najwięcej mocy w stosunku do wydanych pieniędzy.
Sprzęt do testów dostarczyły firmy:
Gigabyte 3D1
2x
Sparkle GeForce 6600GT
2x GeForce 6800 GT i 2xGeForce 6800 Ultra
Leadtek
GeForce 6800
MSI
GeForce 6800
autor: NetCop
źródło: in4.pl
1>>
2>> 3>>
4>> |