Wstęp
W artykule tym postaram się przedstawić bliżej technologię SLI NVIDII czyli
łączenie dwóch kart graficznych w jedną. Znajdziecie tu nieco teorii, zalety i
wady tego rozwiązania, wymagania jakie trzeba spełnić do zbudowania systemu ze
SLI, a także wyniki wydajnościowe wszystkich aktualnie możliwych kombinacji kart
poczynając od GeForce’a 6600GT, a na modelu 6800 Ultra kończąc. Będzie też SLI
na jednej karcie czyli Gigabyte 3D1.
Jak to działa ?
SLI (Scalable Link Interface) działa na zasadzie równomiernego rozłożenia
obciążenia pomiędzy dwa procesory graficzne. Już z definicji wyklucza to użycie
dwóch różnych kart np. GeForce’a 6600GT w połączeniu z GeForcem 6800.
Dla zapewnienia równomiernego obciążenia potrzebny jest chipset z dwoma
identycznymi slotami graficznymi i tu wchodzi nForce4 SLI. Standardowo łącze
PCI-E dla kart graficznych oferuje 16 linii o całkowitej przepustowości 8GB/s.
Na potrzeby SLI złącze to zostaje rozdzielone na dwa PCI-E po 8 linii każde o
łącznej przepustowości 4GB/s każde.
Przesyłanie danych graficznych wygląda następująco. Najpierw informacje wędrują
do pierwszego GPU, tu następuje rozdzieleni i przesłanie części do drugiego.
Przesyłanie następuje poprzez mostek SLI którym złączone są karty. Jego
przepustowość to 10GB/s. Możliwy jest transfer danych do drugiego GPU po złączu
PCI-E lecz ze względu na jego niższą przepustowość i większe opóźnienia
efektywniejszym jest mostek łączący.
Sterowniki

SLI aktywne
Bardzo istotną rolę w SLI odgrywają sterowniki. To one odpowiedzialne są za
dobór metody renderingu, a także za rozdzielenie zadań pomiędzy oba procesory
graficzne.
SLI potrafi pracować w dwóch trybach:
AFR – Alternate Frame Rendering – polega na renderowaniu przez jedną
kartę klatek parzystych, przez drugą nieparzystych. Metoda nie zawsze może być
stosowana. Dotyczy to np. gier w których występuje efekt slow motion np. Max
Payne 1 i 2 gdzie bufor ramki nie jest czyszczony.

Podział 50/50
SFR – Split Frame Rendering – to metoda polegająca na rozdzieleniu
ramki tak aby obciążyć oba GPU równomiernie i często nie oznacza to podziału
50/50. W sterownikach znajduje się historia obciążenia z kilku ostatnio
wyrenderowanych klatek. Na jej podstawie następuje przewidywanie obciążenia
kolejnej klatki. Jeśli strzał będzie nietrafiony wtedy jeden z GPU skończy pracę
szybciej i będzie oczekiwał na drugi. Spowoduje to oczywiście stratę wydajności.

Podział według obciążenia. Karta nr.1 renderuje większą
część sceny niż nr.2 ale obie renderują z takim samym obciążeniem
W obu przypadkach, po zakończeniu renderowania dane z drugiego GPU spływają
mostkiem do pierwszego i następuje wyświetlenie obrazu. Proces przesyłania
odbywa się w postaci cyfrowej i nie wpływa na jakość generowanej grafiki.
Czasem podawana jest trzecia metoda renderingu, renderowanie przez tylko jedną
kartę ale ze SLI ma to niewiele wspólnego.
Potencjał i zasilanie SLI
Potencjał SLI

Teoretycznie, wydajność kart w SLI ulega podwojeniu. W praktyce jest wiele
czynników wpływających na wydajność takiej konfiguracji. Najważniejszym jest
procesor, który już dawno stał się wąskim gardłem przy aktualnych potworach
graficznych.
W niższych rozdzielczościach, gdzie różnice pomiędzy najnowszymi, 16-to
potokowymi kartami się zacierają, dodanie kolejnych 16-tu nie poprawi
wydajności. Może nawet ją obniżyć z tego względu, że procesor zużywa część
swojej mocy na obliczenia mające na celu ustalenie rozłożenia obciążenia
pomiędzy kartami.
Zasilanie kart SLI
Zasilacz powinien posiadać 6-cio pinową wtyczkę PCI-Express.

Wtyczka PCI-Express
Druga karta podłączana jest przez przejściówkę i wymaga wpięcia aż dwóch
molexów.

Przejściówka na dwa molexy
I tu bardzo ważna uwaga. Do każdego złącza z rozgałęziacza powinna być
poprowadzona oddzielna linia na której nie będzie wpięte już nic więcej.

Do pierwszego molexa idzie specjalna linia z tylko 1
wtyczką, do drugiego linia standardowa posiadająca 3 wtyczki.
Podłączenie obu wejść z rozgałęziacza do jednej linii powoduje duże
zakłócenia elektryczne, które zobaczyć możemy na ekranie monitora. Wymagania co
do mocy zasialacza i obciążenia linii 12V są różnie podawane przez różnych
producentów. NVIDIA podaje to tak:
- 2xGeForce 6600 GT - 350W-420W, 12V - 20A
- 2xGeForce 6800 - 420W-480W, 12V - 25A
- 2xGeForce 6800 GT - 420W-480W, 12V - 25A
- 2xGeForce 6800 Ultra - 500W-550W, 12V - 30A
W przypadku gdy zasilacz będzie niewystarczający na ekranie pojawiać się będą
zniekształcenia obrazu 3D i to im w wyższej rozdzielczości tym większe.
W praktyce, bez żadnych problemów, testy przeprowadziłem na zasilaczu
Be-quiet! Blackline P5-420W ATX 2.1, który na linii 12V ma 27A.
Budujemy SLI
Na początek potrzebna będzie płyta główna z chipsetem nForce 4 SLI. Na dzień
dzisiejszy certyfikaty zgodności dostały:
- Asus A8N SLI, Asus A8N SLI DeLuxe
- Gigabyte K8NXP-SLI
- DFI LanParty NF4 SLI-DR
- MSI K8N Diamond
Razem z płytą dostaniemy mostek łączący karty graficzne.

Do tego dwie identyczne karty graficzne:
- GeForce 6600 GT
- GeForce 6800
- GeForce 6800 GT
- GeForce 6800 Ultra
NVIDIA podaje
listę sprzętu, który otrzymał certyfikat SLI Ready.
2x6600 GT
2x6800 Ultra
Profile SLI

Przygodę rozpoczynamy od aktywowania SLI w sterownikach
Aby gry poprawnie wykorzystywały SLI potrzebne są odpowiednie profile. NVIDIA
przygotowała takie do, jak to określiła, TOP 100 games w sterownikach. Bez
problemu w SLI zadziałają takie hity jak Doom 3, Half Life 2, Far Cry, Halo czy
PainKiller no i obowiązkowo 3DMarki. Oczywiście nowe gry też będą dostawać
wsparcie w kolejnych sterownikach.
Ale co gdy gra nie ma swojego profilu ?
Możemy wskazać sterownikom co robić, gdy nie ma profilu. W zakładce Wydajność i
Jakość należy włączyć opcje zaawansowane i na samym końcu znajdziemy te dla SLI:

Wymuszenie trybu SFR
Sami też możemy tworzyć profile. Odpowiedni plik znajduje się w katalogu c:\windows\system32\
pod nazwą NvApps.xlm i ma bardzo prostą budowę.
Stworzymy profil dla gry StarWars: Knights of The Old Republic II.
KOTOR2">
<PROFILE Label="KOTOR2">
<APPLICATION Label="SWKotor2.exe" />
<PROPERTY Label="multichip_rendering_mode" Value="1"
Itemtype="predefined" />
</PROFILE>
Pola:
PROFILE Label=" "– nazwa gry
APLICATION Label=" " – nazwa pliku uruchamiającego grę
VALUE=" " - 1 - AFR, 2 - SFR, 4 - rendering przez jedną
kartę
Zapisujemy i restartujemy komputer.

Profil taki jest swego rodzaju protezą wymuszającą SLI i
nie zawsze musi zadziałać. Przykładem jest gra Tom Clancy's Splinter Cell, która
za żadne skarby w SLI pracować nie chciała. Profile, które tworzy NVIDIA są
opracowywane pod konkrentą grę i różnią się od podanego tu, prostego przykładu.
W przyszłym tygodniu powinny pojawić się nowe sterowniki w których znajdzie się
kilkadziesiąt nowy profili zarówno do najnowszych jak i nieco starszych tytułów.
1>>
2>> 3>>
4>> |