GRY Programy MP3 www.szymon.interblock.pl PROGRAMY Spolszczenia Gry Mp3 Nero, CloneCd, 3DMark 2003, ACDSee, DirectX9, GetRight, KaZaA, Norton AntiVirus, PowerDVD, Sandra 2003, Daemon Tools, FlashGet, LANChat Pro, Zone Alar

 ..:: SLI - łączenie dwóch kart ::..

Wstęp
W artykule tym postaram się przedstawić bliżej technologię SLI NVIDII czyli łączenie dwóch kart graficznych w jedną. Znajdziecie tu nieco teorii, zalety i wady tego rozwiązania, wymagania jakie trzeba spełnić do zbudowania systemu ze SLI, a także wyniki wydajnościowe wszystkich aktualnie możliwych kombinacji kart poczynając od GeForce’a 6600GT, a na modelu 6800 Ultra kończąc. Będzie też SLI na jednej karcie czyli Gigabyte 3D1.

Jak to działa ?
SLI (Scalable Link Interface) działa na zasadzie równomiernego rozłożenia obciążenia pomiędzy dwa procesory graficzne. Już z definicji wyklucza to użycie dwóch różnych kart np. GeForce’a 6600GT w połączeniu z GeForcem 6800.
Dla zapewnienia równomiernego obciążenia potrzebny jest chipset z dwoma identycznymi slotami graficznymi i tu wchodzi nForce4 SLI. Standardowo łącze PCI-E dla kart graficznych oferuje 16 linii o całkowitej przepustowości 8GB/s. Na potrzeby SLI złącze to zostaje rozdzielone na dwa PCI-E po 8 linii każde o łącznej przepustowości 4GB/s każde.

Przesyłanie danych graficznych wygląda następująco. Najpierw informacje wędrują do pierwszego GPU, tu następuje rozdzieleni i przesłanie części do drugiego. Przesyłanie następuje poprzez mostek SLI którym złączone są karty. Jego przepustowość to 10GB/s. Możliwy jest transfer danych do drugiego GPU po złączu PCI-E lecz ze względu na jego niższą przepustowość i większe opóźnienia efektywniejszym jest mostek łączący.

 

Sterowniki

SLI aktywne

Bardzo istotną rolę w SLI odgrywają sterowniki. To one odpowiedzialne są za dobór metody renderingu, a także za rozdzielenie zadań pomiędzy oba procesory graficzne.
SLI potrafi pracować w dwóch trybach:

AFR – Alternate Frame Rendering – polega na renderowaniu przez jedną kartę klatek parzystych, przez drugą nieparzystych. Metoda nie zawsze może być stosowana. Dotyczy to np. gier w których występuje efekt slow motion np. Max Payne 1 i 2 gdzie bufor ramki nie jest czyszczony.

Podział 50/50

SFR – Split Frame Rendering – to metoda polegająca na rozdzieleniu ramki tak aby obciążyć oba GPU równomiernie i często nie oznacza to podziału 50/50. W sterownikach znajduje się historia obciążenia z kilku ostatnio wyrenderowanych klatek. Na jej podstawie następuje przewidywanie obciążenia kolejnej klatki. Jeśli strzał będzie nietrafiony wtedy jeden z GPU skończy pracę szybciej i będzie oczekiwał na drugi. Spowoduje to oczywiście stratę wydajności.

Podział według obciążenia. Karta nr.1 renderuje większą część sceny niż nr.2 ale obie renderują z takim samym obciążeniem

W obu przypadkach, po zakończeniu renderowania dane z drugiego GPU spływają mostkiem do pierwszego i następuje wyświetlenie obrazu. Proces przesyłania odbywa się w postaci cyfrowej i nie wpływa na jakość generowanej grafiki.

Czasem podawana jest trzecia metoda renderingu, renderowanie przez tylko jedną kartę ale ze SLI ma to niewiele wspólnego.
 

Potencjał i zasilanie SLI

 

Potencjał SLI

Teoretycznie, wydajność kart w SLI ulega podwojeniu. W praktyce jest wiele czynników wpływających na wydajność takiej konfiguracji. Najważniejszym jest procesor, który już dawno stał się wąskim gardłem przy aktualnych potworach graficznych.
W niższych rozdzielczościach, gdzie różnice pomiędzy najnowszymi, 16-to potokowymi kartami się zacierają, dodanie kolejnych 16-tu nie poprawi wydajności. Może nawet ją obniżyć z tego względu, że procesor zużywa część swojej mocy na obliczenia mające na celu ustalenie rozłożenia obciążenia pomiędzy kartami.

Zasilanie kart SLI
Zasilacz powinien posiadać 6-cio pinową wtyczkę PCI-Express.

Wtyczka PCI-Express

Druga karta podłączana jest przez przejściówkę i wymaga wpięcia aż dwóch molexów.

Przejściówka na dwa molexy

I tu bardzo ważna uwaga. Do każdego złącza z rozgałęziacza powinna być poprowadzona oddzielna linia na której nie będzie wpięte już nic więcej.

Do pierwszego molexa idzie specjalna linia z tylko 1 wtyczką, do drugiego linia standardowa posiadająca 3 wtyczki.

Podłączenie obu wejść z rozgałęziacza do jednej linii powoduje duże zakłócenia elektryczne, które zobaczyć możemy na ekranie monitora. Wymagania co do mocy zasialacza i obciążenia linii 12V są różnie podawane przez różnych producentów. NVIDIA podaje to tak:
- 2xGeForce 6600 GT    - 350W-420W, 12V - 20A
- 2xGeForce 6800       - 420W-480W, 12V - 25A
- 2xGeForce 6800 GT    - 420W-480W, 12V - 25A
- 2xGeForce 6800 Ultra - 500W-550W, 12V - 30A
W przypadku gdy zasilacz będzie niewystarczający na ekranie pojawiać się będą zniekształcenia obrazu 3D i to im w wyższej rozdzielczości tym większe.

W praktyce, bez żadnych problemów, testy przeprowadziłem na zasilaczu Be-quiet! Blackline P5-420W ATX 2.1, który na linii 12V ma 27A.

Budujemy SLI
Na początek potrzebna będzie płyta główna z chipsetem nForce 4 SLI. Na dzień dzisiejszy certyfikaty zgodności dostały:
- Asus A8N SLI, Asus A8N SLI DeLuxe
- Gigabyte K8NXP-SLI
- DFI LanParty NF4 SLI-DR
- MSI K8N Diamond
Razem z płytą dostaniemy mostek łączący karty graficzne.

Do tego dwie identyczne karty graficzne:
- GeForce 6600 GT
- GeForce 6800
- GeForce 6800 GT
- GeForce 6800 Ultra

NVIDIA podaje listę sprzętu, który otrzymał certyfikat SLI Ready.

2x6600 GT

2x6800 Ultra

 

Profile SLI

Przygodę rozpoczynamy od aktywowania SLI w sterownikach

Aby gry poprawnie wykorzystywały SLI potrzebne są odpowiednie profile. NVIDIA przygotowała takie do, jak to określiła, TOP 100 games w sterownikach. Bez problemu w SLI zadziałają takie hity jak Doom 3, Half Life 2, Far Cry, Halo czy PainKiller no i obowiązkowo 3DMarki. Oczywiście nowe gry też będą dostawać wsparcie w kolejnych sterownikach.

Ale co gdy gra nie ma swojego profilu ?
Możemy wskazać sterownikom co robić, gdy nie ma profilu. W zakładce Wydajność i Jakość należy włączyć opcje zaawansowane i na samym końcu znajdziemy te dla SLI:

Wymuszenie trybu SFR



Sami też możemy tworzyć profile. Odpowiedni plik znajduje się w katalogu c:\windows\system32\ pod nazwą NvApps.xlm i ma bardzo prostą budowę.
Stworzymy profil dla gry StarWars: Knights of The Old Republic II.

KOTOR2">
<PROFILE Label="KOTOR2">
<APPLICATION Label="SWKotor2.exe" />
<PROPERTY Label="multichip_rendering_mode" Value="1" Itemtype="predefined" />
</PROFILE>

Pola:
PROFILE Label=" "– nazwa gry
APLICATION Label=" " – nazwa pliku uruchamiającego grę
VALUE=" " - 1 - AFR, 2 - SFR, 4 - rendering przez jedną kartę
Zapisujemy i restartujemy komputer.

Profil taki jest swego rodzaju protezą wymuszającą SLI i nie zawsze musi zadziałać. Przykładem jest gra Tom Clancy's Splinter Cell, która za żadne skarby w SLI pracować nie chciała. Profile, które tworzy NVIDIA są opracowywane pod konkrentą grę i różnią się od podanego tu, prostego przykładu.

W przyszłym tygodniu powinny pojawić się nowe sterowniki w których znajdzie się kilkadziesiąt nowy profili zarówno do najnowszych jak i nieco starszych tytułów.

 

 

1>>  2>>  3>>  4>>