Wstęp
Dziś przystępujemy do porównania 2 modeli
kart opartych o układ nVidii. Mowa tu o GF6200 i 6600.
Karty oparte są o ten sam układ NV43, różni je jednak
ilość potoków oraz taktowanie pamięci.
Poniżej widzicie podstawowe parametry
testowanych kart

Karty z serii 6200 mają o cztery potoki
mniej niż 6600, gdyby jednak owe potoki udało się
odblokować 6200 mogłyby się okazać hitem na miarę
modowalnych Radeonów 9500.
Sprawdźmy zatem jak to wygląda w praktyce i jakie są
możliwości tych kart.
Platforma testowa:
AMD Barton 2500XP
MSI KT400AV-L
2x512 DDR Goodram
WD 40GB
SB Live 5.1
Chieftec HPC 360-302DF
Windows XP SP1
nVidia Forceware 71.25
Sparkle 6200
Pudełko
W środku
Typowe dla Sparkle surowe wyposażenie oferuje tylko
sterowniki, instrukcję, kabel TV-out oraz przejsciówkę
Przód
Tył
Mały radiator
z cichym wentylatorem zapewnia poprawną pracę, ale przy
podkręcaniu trzeba już myśleć o zmianie chłodzenia, bądź
dodatkowym wiatraku w pobliżu karty
Pamięci: Hynix 3,6ns

Sparkle 6600
Pudełko
Zawartość pudełka
W środku tylko podstawowe rzeczy: sterowniki,
instrukcja, przejściówka i kabel TV-out
Karta z przodu
Wygląda identycznie jak model 6200.
Karta z tyłu
Radiator
identyczny jak w 6200
Pamięci: Hynix 3,6ns

Colorful 6200
Pudełko
Co w środku?
Niestety niewiele, oprócz karty, tylko lakoniczna
instrukcja ( w przeciwieństwie do Sparkla, który w
swojej podał całą specyfikację i przydatne informacje
dla serii 6xxx, ta opierała się na przykładzie FX5200),
sterowniki i kabel TV-out.
Karta z przodu
Zwróćcie uwagę na brak dodatkowego złącza zasilającego,
obecnego w innych modelach tych kart pod AGP.
Karta z tyłu
Jeden duży radiator
chłodzi jednocześnie chipset i mostek. Poziomem hałasu
nie wybijał się ponad inne konstrukcje.
Pamięci
Niestety słabsze niż u Sparkla. Zamontowano tu Samsungi
4ns

Jak podkręcać?
Wszelkie próby podniesienia taktowań, zarówno przy
użyciu właściwości karty (coolbits), PowerStrip, czy
RivaTuner kończyły się niepowodzeniem i możliwości
kończyły się na wartości 420 mhz dla rdzenia, co jest
wynikiem raczej marnym, trzeba również dodać, że
większość programów oferowała taktowania tylko do
400mhz. Tak małe wartości wiążą się prawdopodobnie z
zaniżonym napięciem dla rdzenia. Nie można tego
potwierdzić na 100%, gdyż wszelkie próby edycji biosu
rónież kończyły się niepomyślnie. Powodem jest brak
nowych wersji programów.
Jak więc to ominąć?
Sparkle 6200
Jedyną szansą było wgranie biosu od 6600 za pomocą
NVFLASH 5.13. Standardowa procedura, bios przygotowany,
wklepuję "nvflash 6601.rom" i moim oczom ukazuje się
ERROR GPU MISMATCH". Niestety klęska .... tak się
nie udało.
Kolejna próba tym razem "nvflash -3 -4 -5 6601.rom",
zmiana biosu zakończyła się powodzeniem. Mimo, że w
systemie nadal widziana jest jako 6200 z takimi samymi
parametrami to jednak możliwości OC znacznie wzrosły.
Maksymalne wartośći dla rdzenia i pamięci we
właściwościach karty wzrosły z 500/700 mhz do 600/1400
mhz, a stabilnie udało się osiągnąć 540/670mhz.
Bios dający większe możliwość OC dla Sparkle 6200 -
hynix 3,6 możecie pobrać stąd :
6601.rom
Potoki można odblokować za pomocą najnowszej wersji
programu Riva Tuner. W poprzedniej trzeba zastosować
zamianę configu :
RivaTuner.cfg


Niestety po odblokowaniu potoków w tym
egzemplarzu, artefakty w ogóle nie pozwalały na
jakiekolwiek granie. Nie udało się również podnieść
taktowań powyżej nominalnych.

Colorfull 6200
Tutaj odblokowanie potoków potoczyło się identycznie jak
w przypadku Sparkla.
Wielkim zaskoczeniem był jednak, brak możliwości
podniesienia taktowań choćby o 1 mhz.
Po odblokowaniu również występowały artefakty, choć nie
tak uciążliwe jak u poprzedniej karty.
Sparkle 6600
W tym przypadku bezproblemowo uzyskałem taktowania w
wysokości 560/680 mhz - byłoby to rewelacyjnym wynikiem
gdyby nie artefakty pojawiające się po podkręceniu.
Stabilne działanie karty udało się uzyskać po obniżeniu
do 500/610 mhz.

Codecreatures Benchmark Pro
Benchmark Microsoftu wykorzystujący dx8.1. Renderuje
sceny składające się z setek tysięcy polygonów.


We wszystkich testach kolejność kart
pozostaje niezmienna.
3DMark03 Build 3.6.0


3dMark05 1.2.0


Wyraźna przewaga podkręconego 6600,
jednak 6200 depcze po piętach.
AquaMark 3 1.0
Benchmark DirectX 9 testujący możliwości przetwarzania
grafiki trójwymiarowej


DOOM 3
timedemo



Kolejność ciągle niezmienna. Ciągle sporo
na prowadzeniu podkręcony GF6600, zaraz za nim 6200 po
OC, na samym końcu produkt firmy Colorful.
Half-Life 2
at_canals_08



The Chronicles of Riddick - Escape
From Butcher Bay
Wymagająca gra, mocno obciążająca karty przy ustawieniu
grafiki na max


Przy maksymalnym ustawienu detali oraz VS na 2.0++ nie da się
już grać
Podsumowanie
Colorful 6200 - mimo nie znanej jeszcze ceny,
można przypuszczać, że ta karta miała być tańszym
odpowiednikiem innych 6200. Brak jakichkolwiek
możliwości podkręcenia tej karty oraz wolniejsze
pamięci, nie czynią jednak tego produktu zbyt
zachęcającym do kupna.
Zalety
Jakość obrazu
Cicha praca
Wady
Brak możliwości OC
Wyposażenie
Cena: nie ustalona
Sparkle 6600
Karta godna uwagi. Dobre osiągi i spore
możliwości OC czynią ją atrakcyjną pod względem kupna.
Zalety
Świetna jakość obrazu
Duży potencjał do OC
Cicha praca
Wydajność po OC
Wady
Słabe chłodzenie
Ubogie wyposażenie
Cena: ok 540-620 zł
Sparkle 6200
Ta karta królowała w tym teście. Nie
miała może najwyszych osiągów, bo 6600 jak można się
domyślać dzięki 8 potokom i podkręceniu prześciga 6200 w
każdym teście. Do tego nic nie zyskaliśmy po
odblokowaniu potoków, gdyż trafił się niemodowalny
egzemplarz. Jednak patrząc na stosunek możliwości do
ceny, to jest to najatrakcyjniejszy zakup z testowanych
tu kart. Sparkle rewelacyjnie się podkręca, przeganiając
pod tym względem nawet swojego większego brata 6600 (default)
i jest świetnym rozwiązaniem dla osób potrzebujących
dość wydajnej karty za niską cenę.
Zalety
Świetna jakość obrazu
Wspaniałe możliwości OC
Wydajność po podkręceniu
Cicha praca
Atrakcyjna cena
Wady
Słabe chłodzenie
Ubogie wyposażenie
Cena: ok 420-470 zł
Do testów dostarczyła firma

Źródło: IN4 Hardware Lab.
|